Träna inför triathlon

Den 25-26 augusti i år, 2012, är det dags för Stockholm triathlon. Som vi redan nämnt i tidigare inlägg är det en otroligt varierande, ansträngande och rolig sport, som passar för såväl motionären som den topptränade elitidrottaren. Om man bestämmer sig för att delta i triathlon är det träning, träning och träning som gäller. Dock finns det flera olika distanser att välja mellan, så man kan välja ut en som motsvarar den nivå man själv ligger på. De olika distanserna är.

• Ungdom. 400 m simning, 10 km cykling och 2,5 km löpning. För alla födda 1995-1998.
• Sprint. 750 m simning, 20 km cykling och 5 km löpning.
• Olympisk. 1500 m simning, 40 km cykling och 10 km löpning.
• Stafett. I denna klass är man tre stycken som tävlar i lag, varje deltagare kör varsitt moment i en triathlon. En bra klass för kompisgänget, företaget eller den som inte vill/orkar genomföra en hel triathlon själv!

Klä dig rätt

När man ska träna inför Stockholm triathlon räcker det inte med att sätta igång under våren och tro att det ska räcka. Nej, man måste se till att träna och hålla igång även under hösten och vintern. En del träning kan ske inomhus, men vill man få en så bra och ”realistisk” träning som möjligt behöver man träna även utomhus, i den terräng som tävlingen kommer att ske i. Vid utomhusträning är det givetvis viktigt att klä sig rätt, i kläder som håller en varm men som ändå andas. Sådana här träningskläder säljs via specialiserade träningsbutiker, som till exempel snowandmotion.se.