Sätt upp ett mål för din träning

Idag är de flesta medvetna om hur viktigt det är att träna och röra på sig regelbundet. Allt fler går idag på gym eller ägnar sig åt sporter av olika slag. Självklart finns det olika nivåer av träning och det är heller aldrig bra att överdriva – åt något håll. Både för lite och för mycket träning kan vara skadligt för kroppen och som med det mesta i Sverige är lagom alltid bäst. Sen är det klart att man måste ligga i hårdträning om man ska ha en chans att mäta sig med grabbarna i Champions League, men för en vanlig Svensson som tränar för att må bra, räcker det med ett par, tre gånger i veckan för att kroppen ska känna stor skillnad.

Motivation

För många krävs det att ha någon typ av mål med träningen för att hitta motivation nog. Vilken typ av mål man vill ha är självklart helt individuellt. De som tränar för att gå ner i vikt har ofta ett mål som handlar om X antal kilo att gå ner på en viss period. Till exempel 10 eller 15 kilo på ett halvår.
För de som tränar för att få en bättre kondition kan ett mål vara att springa tjejmilen, tjurruset eller delta i årets Vasalopp. Att träna upp sig inför någonting – till exempel ett maraton – är ett väldigt bra sätt att hitta peppen. Eftersom det bara är just du själv som blir straffad om du inte sköter din träning så finner många att det här är den bästa typen av motivation.

Att slarva med träningen kommer enbart bidra till en sämre tid i det maraton eller lopp som du ska vara med i, och den enda som kommer lida av detta är just du själv. Sätt upp ett mål och kämpa för att nå dit. För finns det någon bättre känsla än att överträffa sig själv och verkligen lyckas med något?